Od 1 stycznia 2021 r. został wprowadzony obowiązek przekazywania do ZUS informacji o każdej umowie o dzieło, która obecnie nie stanowi tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (o ile nie jest zawarta z własnym pracownikiem).
Obowiązkowi zgłoszenia podlegają umowy o dzieło zawarte nie wcześniej niż 1 stycznia 2021 r.
Kto zgłasza?
Płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło informuje ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Obowiązek zgłaszania w ZUS zawartej umowy o dzieło dotyczy zarówno podmiotów posiadających status płatnika składek, czyli opłacających składki np. za pracowników czy zleceniobiorców, jak i osób fizycznych, które nie zatrudniają żadnych osób, ani nie prowadzą jakiejkolwiek działalności, z której powinny opłacać za siebie składki do ZUS.
Jeśli jesteś podmiotem lub jednostką organizacyjną (np. stowarzyszeniem, fundacją, spółką prawa handlowego, itp.) i nie jesteś płatnikiem składek (nie musisz rejestrować się w ZUS jako płatnik składek, bo nie zgłaszasz do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego), nie musisz informować ZUS o zawartych umowach o dzieło.
Kiedy i jak wysłać zgłoszenie?
Na przekazanie do ZUS informacji o zawartej umowie o dzieło płatnik składek/osoba fizyczna ma 7 dni od dnia zawarcia tej umowy. Termin ten należy liczyć od następnego dnia po zawarciu umowy o dzieło. Jeżeli jednak ostatni dzień terminu na zgłoszenie informacji do ZUS o zawartej umowie o dzieło będzie przypadał w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, wówczas termin ten przesunie się na najbliższy następny dzień powszedni.
Nowy druk RUD
Informację o zawartej umowie o dzieło należy przekazać do ZUS na specjalnym formularzu RUD, w którym oprócz danych identyfikacyjnych i adresowych zamawiającego wykonanie umowy o dzieło oraz danych jej wykonawcy, należy podać informacje o zawartych umowach o dzieło, tj.: datę zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy o dzieło. Ponadto trzeba też wskazać, co jest przedmiotem zawartej umowy.
Formularz RUD można przekazać do ZUS na dwa sposoby:
– elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
– papierowo.
Których umów o dzieło nie zgłaszać?
Nadal nie trzeba zgłaszać do ZUS umowy o dzieło, która:
– jest zawarta przed 1 stycznia 2021 r., mimo że obowiązuje po tej dacie,
– jest zawarta z własnym pracownikiem,
– jest wykonywana na rzecz własnego pracodawcy, ale jest zawarta z innym podmiotem,
– jest zawarta z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.